maandag 18 september 2017

Herdenking Bevrijding Oss 19 september 11 uur.

Op 19 september 1944 is Oss bij toeval bevrijd.
Sinds september 2004 wordt ieder jaar bij het Monument van Vrijheid, Verdraagzaamheid en Vrede aan de Professor Regoutstraat in Oss stil gestaan bij deze “toevallige” bevrijding.
Elke jaar op 19 september, dus ook dit jaar.

Op dinsdagmorgen 19 september 2017, ontvangst vanaf half 11, om 11 uur begin.

De groep mensen die de bevrijding hebben meegemaakt, waaronder veteranen en oud-militairen, wordt steeds kleiner. Iedere herdenking weer zie ik ze ouder worden maar mis ik ook gezichten. Er vallen mensen weg en er komen weinig jongere mensen bij.

Dit monument staat niet alleen voor het verleden, de Tweede Wereldoorlog, waarvan gezegd werd dat het de laatste oorlog zou zijn.

De woorden op dit monument zijn universeel, ze zijn niet ingehaald door de tijd. Het is een monument dat een brug slaat tussen verleden, heden en de toekomst. Er spreekt hoop uit. Het is een plek waar ook andere hun verhalen kwijt kunnen. Jong en oud kunnen hier bij elkaar komen om even stil te staan bij de offers er gemaakt zijn voor onze vrede zodat wij in vrijheid kunnen leven.